Cieszyn nauczył się debatować
Bardzo się cieszę, że oświata wywołuje w nas takie emocje, że chce się Wam poświęcić wieczór. Mam nadzieję, że nie tylko dlatego, że ten temat jest gorący w Cieszynie. Wierzę i będę udawać tu taką naiwność do kwadratu, że niezależnie od tego, co się dzieje w oświacie to zawsze ten temat będzie dla nas ważny - mówiła na początku spotkania Joanna Wowrzeczka.
Do Cieszyna, na zaproszenie Krytyki Politycznej, przyjechało dwóch gości. Pierwszym z nich był dr hab. Przemsyław Sadura. W ubiegłym roku wydał książkę "Państwo, Szkoła, Klasy" oraz raport, który nosi nazwę "Polska szkoła reform: czego możemy się nauczyć z nieudanych zmian systemu edukacji?". Został on opublikowany przez Fundację im. Stefana Batorego. Można go pobrać za darmo ze strony instytucji.
Bardzo się cieszę, że Państwo tak licznie tutaj przyszli, że edukacja budzi takie emocje, nawet, jeżeli prowadzić to może do jakiegoś konfliktu. To świadczy o tym, że jest jakaś energia, a jest ona tym, na czym można budować. Z drugiej strony, badając edukację, system edukacyjny, reformy edukacyjne, chciałbym dożyć takich czasów, w których edukacja nie przestając być istotną, przestanie budzić takie emocje - mówił Przemysław Sadura.
Drugim gościem, a zarazem głównym moderatorem, był Borys Martela. To pracownik wielu organizacji pozarządowych, działający początkowo w Łodzi (gdzie tworzył pierwsze dwa budżety obywatelskie), później w Trójmieście (gdzie współtworzył panele obywatelskie), a obecnie mieszka i działa w Krakowie.
Debata podzielona została na trzy części. W pierwszej z nich krótkie wystąpienia wygłosili zaproszeni goście. Druga natomiast miałą formę warsztatów. Wszyscy, którzy przyszli do Krytyki Politycznej, zostali podzieleni na cztery grupy - uczniów, rodziców, samorządowców oraz pozarządowców i aktywnych mieszkańców. Chcielibyśmy Państwu zaproponować rozmowę na temat tego, jak Państwo wyobrażają sobie dialog w sprawie edukacji w Cieszynie. Państwo mają na pewno bardzo różne motywacje, żeby tutaj przyjść i różną pozycję - część się uczy, część pracuje, część to rodzice czy mieszkańcy zainteresowani tematem - mówił Borys Martela.
Wszystkie grupy miały za zadanie odpowiedzieć na cztery pytania związane z zagadnieniem dialogu o edukacji w Cieszynie. W trzeciej części grupy omówiły swoje prace, a moderatorzy wyciągnęli wnioski. Liczymy na to, że jak my z Przemkiem (Przemysławem Sadurą - dop. red.) sobie pojedziemy, to Państwo nadal się będą interesować edukacją, i że fajnie byłoby zastanowić się, w jaki sposób taka rozmowa w przyszłości powinna wyglądać - mówił główny moderator debaty.
Jak wyglądało spotkanie, jakie rozwiązania zaproponowali uczestnicy, jakie zdanie miała burmistrz Gabriela Staszkiewicz - odpowiedzi na te pytania znajdziecie w naszej relacji video, którą znajdziecie powyżej.
KR
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.



















































Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
